1956
Dit jaar staat voor 314 volledig in het teken van de conversie van Thunderjet naar Thunderstreak. De F-84F was voor die tijd een zeer geanvanceerd vliegtuig en werd eveneens door Amerika geleverd in het kader van de Marshall-Hulp. De overschakeling naar de Streak kwam volledig op gang door een uitbreiding van het aantal aanwezige Streaks op de Nederlandse velden met 135 stuks. Er tegenover staat natuurlijk de uitfasering van de Thunderjet. Op 23 augustus werd de laatste Thunderjet, de TB 12, uitgeleide gedaan naar Ypenburg. Gedurende de zomer en het najaar van 1956 werden vele vluchten door diverse vliegers naar verre landen, zoals Turkije en Portugal gemaakt om de oude G's daar af te leveren. Voordien was door de basis nog deelgenomen aan de oefening "Strong Kold". Door de conversie waren er verder dit jaar geen specifieke grote vliegoefeningen of moves. De basis kreeg in 1956 haar eigen officiers-mess. Voordien hadden de officieren gastvrijheid genoten in een door de NV Philips vrijwillig ter beschikking gesteld gebouw aan de Bezemstraat.
314 kon natuurlijk niet achterblijven en moest ook iets nieuws te openen hebben. Wel, voor 314 was dat een nieuwe kantine/crewroom waarbij de opening wat afweek van de elders gangbare procedure. Kapt. Poublon moest namelijk in plaats van een lint door te knippen, een balk doorzagen en dit dan onder de leuze "Arbeid Adelt". Later in het jaar volgde niet alleen de commando-overdracht van Kapt. Poublon aan Kapt. F. v. Rijn maar werd eveneens de eerste bail-out uit de F-84F op Eindhoven genoteerd. Op een gegeven moment werd een zekere Henk over de r/t in duidelijk en onvervalst Nederlands verteld dat zijn kist in brand stond. Hij sprong er uit, maar een ándere Henk had een brandend vliegtuig, terwijl de zijne geen problemen had.
In hetzelfde jaar was ook de Hongaarse opstand zodat de vliegers met een constante oorlogsdreiging leefden. Gevolg was dat je een Thunderjet niet met alleen maar je vliegpak aan kon wegbrengen. De complete oorlogsuitrusting moest mee en Boudens, Verdonk, ten Hoeve, Mol en Nieuwlands die naar Portugal moesten kunnen daar over meepraten. De laatste belangrijke gebeurtenis uit 1956 was wel de overplaatsing van 316 naar 314 van Humphrey Redskin.
<<<----- Vorige - Volgende ----->>