12-14 Aug. - Charlot en Marcel Afrika

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

12 Augustus.   21:22

Op dit moment van schrijven zit ik onder de vleugel van de Commander. We zijn om 7 uur opgestaan, om kwart over negen waren we op het vliegveld, gebracht door de jonge andere manager van het hotel, die ons met excuses deze morgen had verteld dat we Arabische hotel=vol prijzen voorgeschoteld hadden gekregen. De huidige prijs was de helft, dus we hebben toch nog voor een redelijke prijs geslapen en gegeten. Deze jongen was een leerzame chauffeur voor ons, hij studeerde in Tunesië Islamic Finanz, en legde uit dat hun manier van werken in 2008 ervoor gezorgd had dat de westerse wereld in een crisis dook, maar dat de Arabische wereld daar veel minder last van had gehad. In elk geval de Islamitische banken niet. Die hebben een ander systeem dan de Westerse banken, die mogen niet speculeren op luchtbellen bijvoorbeeld. Heel interessant, hij studeerde dit jaar af en ging dan door voor zijn PhD. Voor deze studie had hij al Engels gedaan, want hij heeft wel ideeën in het Westen te gaan werken met zijn kennis. 22 jaar, en behoorlijk ambitieus, leuk hoor! Hij liet ook duidelijk merken wars te zijn van de idioten die iedereen maar afslachten, de terroristen en al die domme lui. Dat had helemaal niets met Islam te maken, verzekerde hij uit overtuiging.
Het was een heel leuk gesprek.
Om kwart over tien waren we door de douane heen. Die waren vandaag heel vriendelijk, ze wachtten ons zelfs op! Weer allemaal formuliertjes invullen en een uitgebreide ondervraging of we nog moeilijkheden hadden gehad. Nee, hoezo? Helemaal niet, alleen maar aardige mensen hier, vinden we. Dat was blijkbaar bijzonder, want apart vroegen ze het uitgebreid aan mij en ook aan Marcel.

Maar toen moesten we nog een vliegplan indienen, en de vooruitzichten voor Bamako zijn vandaag niet zo goed, na 15:00, 16:00 barst het weer daar los, en dat gaat tropisch, 1000m in +TS met W/V var 25 gust 35.
Om in niet-vliegertermen te spreken ontzettend zwaar onweer met heel heftige vlagerige wind uit alle richtingen met uitschieters tot 70km/hr.
Bestemming veranderde in Kayes.
Betere vooruitzichten.
Maar toen moesten we ons landingsgeld nog betalen, dat was een hele moeilijke procedure, duurde een half uur, waarin de prijs opliep van 1 euro tot wel twaalf euro, maar dat hadden we natuurlijk niet dus werd het toch nog 20 euro. Waarbij we wel twee hele mooie printouts hebben gekregen, zo mooi heb ik ze nog niet gezien.
Ooi, inmiddels 11:30, wachten op transport naar het vliegtuig. Gister toch veel geld betaald voor handling. Dat vonden ze bij flightplanning ook stuitend, want Mauritanian Airways leverde ons helemaal niets, immers? Uiteindelijk kwam er een autootje, een echte, en wij naar het vliegtuig. "Maar regelen jullie wel brandstof? Avgas hebben we nodig!" Ja dat zou er aan komen. En ja hoor, we waren nog maar net of er kwam een truck aan met fuel. Helaas, Jet A1, dat kunnen wij niet gebruiken, dat is voor andere motoren. Oooooo, you need Avgas? Oooooo, dat kan alleen in fusten! Ja dat weten we, we hebben twee nodig! Prijs overeen gekomen, je moet dat cash betalen, en de wisselkoers is natuurlijk iets wat de vraag is, was allemaal goed.
Maar, die fusten (vaten) die stonden nog op het oude vliegveld! En dat ligt in de stad, waar we geslapen hebben, veertig kilometer verderop! En daar wachten we nu nog steeds op, onze jerrycans die ik in de schaduw had gezet van de staart van de Commander staan inmiddels in de volle zon, een paar schatten van mannetjes hebben ons inmiddels voorzien van vier flessen koud water, zeer welkom in de woestijn; onder de vleugel is het met de wind eronderdoor redelijk uit te houden.
Maar time is running out, het is inmiddels kwart over één, ik begin kriebels te krijgen dat we onze vrienden van de douane moeten gaan vertellen dat we alweer gaan genieten van deze mooie stad.

Vanuit de afwachtende houding, wordt vervolgd,

12 Augustus.   21:54

Tja, daar zitten we weer in het zelfde hotel!
Om kwart voor twee kwam de fueltruck, dit keer een Toyota Hilux met twee achterop gebonden vaten Avgas, mannetje helemaal trots, wij hartstikke blij, super. Hij vertelde dat het weekend was (is hier vrijdag en zaterdag) en dat hij hemel en aarde had moeten bewegen om het voor elkaar te krijgen, deze vaten achterop zijn auto. Bleek dat hij de baas was van de fuel afdeling hier.
Refuelen uit vaten als je gelukkig een slangetje bij je hebt (wel met opstart-kogeltje) is een langdurige kwestie. Communicerende vaten, hevelen, zwaartekracht en een handigheidje om de communicatie op gang te brengen. Klinkt eenvoudig, is het ook, maar een vat op een bakkie (Zuid Afrikaans voor pick up truck) staat op de yelfde hoogte als de vleugel van de Commander en de Eend. De bovenste helft van een vat gaat in twintig minuten in de ene vleugel van de Commander. 18 minuten voor de andere bovenste helft in de andere vleugel. Maar de overgebleven onderste helft gaat wel héél langzaam. Trukjes toegepast, houtblokken eronder, uiteindelijk maar eerst in de jerrycans gedaan en toen in de vleugel, dat ging sneller. In anderhalf uur hadden we onze vliegtuigen getankt, na aftrek van de wachttijd op de vaten!
Maar ja, toen was het echt veel te laat om te vertrekken, en dan zou het Kayes worden ipv Bamako, dat ligt iets dichter bij, zo niet ìn politiek risicogebied, dus niet echt aanlokkelijk om risico voor te nemen.
Morgen vroeg op, we zijn er klaar voor.
Het fuelmannetje heeft ons heel lief langs de immigration geleid, want we hadden natuurlijk ons stempeltje Mauretanië UIT al in ons paspoort, en dat is iets dat natuurlijk tot moeilijkheden leidt. Toch botste het ondanks al zijn geduldige uitleg, want deze mensen accepteerden niet dat wij alleen een nummer hadden. We moesten òf een visum hebben, wat niet hoeft vinden wij, òf we moesten een general declaration hebben, maar dat hoeft ook niet volgens ons, want dat is alleen voor crew met passagiers en vracht. Hij snapte er niets van toen hij verveeld in ons paspoort keek en zag dat we gisteren wèl een stempel hadden gekregen! Maar met de verzekering dat we morgenochtend ons paspoort meteen weer terugkrijgen, behield hij ze. 😟😟Vind ik altijd het meest verschrikkelijke wat je kunt doen, je paspoort inleveren in een vreemd land..... Doodeng. Maar wat was dat ook alweer? Heter vuren?
Maar hetzelfde fuelmannetje, hij is echt een schat, heeft ons naar het hotel teruggebracht waar we gister zaten. Ditmaal met twee lege vaten Avgas achterop het bakkie gebonden! En zoeken naar dat hotel, door alle mooie wijken van Nouakchott heen, Libische ambassade, Turkse Ambassade, Egyptische Ambassade, Franse Ambassade...nee, niet in zo'n dure wijk, ons hotel, iets goedkoper, meer bij het voetbalstadion in de buurt! Leuk hoor, een toer door zo'n woestijnstad. Maar nu zitten we weer aan ons alcoholvrij biertje, gister was het Bavaria 0,0, dat is ongeveer net zo zoet als Coca Cola, nu aan een lokaal limonadetje, Barbican, en we moeten allebei zeggen dat het best smaakt.
Wel een detox-beurt deze reis! 😓😓😂😂😂 Goed voor ons! Ik hoor het je zeggen!

Veel liefs weer, hartelijke groeten, morgen worden we om 06:00 door het fuelmannetje weer opgehaald. Streven is om om 08:00 te starten.


14 Augustus.   15:15

Om een of andere reden is gisteren de WeSpot Landing message niet doorgekomen, maar we zijn echt geland, we zijn in één keer van Nouakchott naar Bamako gevlogen. Niet een tussenlanding gemaakt in Kayes, wat we eerst wilden doen voor refueling purposes.
De dag begon vroeg, wekker op 04:30, aankleden, douchen, spullen inpakken en nog even het weer bekijken, de laatste mogelijkheid om internet te gebruiken vóór de vlucht. Zag er goed uit, wel regen verwacht tijdens onze vlucht, maar geen zware buien in de buurt.
Naar het ontbijt, 's avonds ervoor tot twee keer toe gevraagd of dat kon om half zes, dat was "pas de problemes" op z'n goed Frans maar helaas, alles was stikkedonker. Dezelfde ambitieuze student van gister stond meteen op en deed het licht aan voor ons, en we legden hem uit wat we wilden. Dat was hem niet verteld, en normaal begon het ontbijt om zes uur zei hij. Om zes uur begon het inderdaad te lopen, want alles was op slot en er moest nog brood gebracht worden. Gelukkig was onze fuelman er nog niet, we hebben toch maar even stevig ontbeten en voor de lunch een handvol dadels en olijven in een papiertje gestopt. Eten is hier wat anders dan in Holland of Duitsland, maar dat is leuk en lekker. Om 06:20 onze fuelman opgebeld, die was er om 06:30 toen wij ook klaar waren; hij vertelde dat hij nog tot 01:25 bezig was geweest gisteravond! Kan ik me voorstellen dat hij zich verslapen had. Maar hij scheurde de 40km naar het vliegveld in minder dan geen tijd en hielp ons langs de douane, politie, immigrations, we kregen ons paspoort terug en daarna reed hij ons even langs de ARO, de Aerodrome Reporting Office, zodat we ons vliegplan konden inleveren, en door naar de vliegtuigen. Dat leverde hem een dikke tip op natuurlijk, die hij pas aan wilde nemen toen ik hem zei dat hij het dan maar aan zijn vrouw moest geven!
Om 08:10 taxieden we uit!!! Maar tien minuten na het plan!
Kisten waren vuil van het woestijnzand, de vleugelvoorrand was een gele lijn van een centimeter of wat breed, de cockpitkap van de Eend en de voorruit van de Commander waren nou niet bepaald schoon, maar bij gebrek aan water kun je daar niets aan doen. Geeft alleen maar krassen.
Vanaf de start ging alles probleemloos. In vier en een half uur tijd het landschap zien veranderen van woestijn, naar woestijn met een groene zweem, naar woestijn met oases met heuse meertjes en bomen daarin, savannelandschap, en op het laatst, in Mali, naar rotsachtig heuvellandschap dat voor 80% bedekt is met bomen. Nog niet echt tropisch regenwoud, maar het begint er op te lijken. Het weer onderweg was bewolkt, erg prettig omdat de zon dan niet in de cockpit schijnt, en goed zicht. Alleen boven Kayes hingen een paar stevige regenbuien, precies boven het vliegveld. Gelukkig zonder onweer, geheel en al volgens de weersverwachting. We zijn een mijl of zeven van onze track uitgeweken om de zwaarste regen te vermijden. En de regen die we wel over ons kregen was goed genoeg om de kisten een beetje te wassen!
Van Kayes naar Bamako was het nog een kleine twee uur, vanwege de regen van even ervoor ontstonden daar wat wolken boven het woud. Daar konden we op 4000 voet over heen, met tussendoor behoorlijk wat grondzicht. Halverwege dit laatste stuk de beslissing genomen: het weer vooruit is goed, we gaan door en niet meer terug. En dan beseften we ineens dat we nu echt over de Sahara heen zijn, de eerste grote barrière is genomen! We zijn nu boven Mali, waar ook Nederlandse militairen een UN-taak verrichten. Vlak vóór de stad ligt een heuvelrug, en toen we daar overheen kwamen zagen we de stad. Wàt een stad is dat! Wàt een oppervlakte! Hij (of is stad vrouwelijk? Zij?) strekt zich uit over twee oevers van de rivier de Niger over een oppervlakte van zeker vijf, zes keer Amsterdam. Niet zo gek, want er wonen 1,8 miljoen mensen! En alles laagbouw natuurlijk. Landen was geen probleem, mooi weer. Gevraagd om een hangar plaats, maar dat was er niet. Hopen dat het mooie weer even aanhoudt, want die bui van eergister was niet mals hier!
Geparkeerd, met hulp van vijf echt donkere, bijna zwarte mannen kisten goed vastgebonden, blokken ervoor en er achter, gevraagd hoe en wanneer het beste was om te fuelen. Voor vertrek, geen punt, er is een bowser (fueltruck). Of die ook Avgas heeft? Jazeker, werd ons beloofd. Daar gaan we dan maar vanuit.
Het vliegveld hier staat vol met UN-vliegtuigen, en er lopen meer geüniformeerde mensen, militairen, rond dan burgers in een burgerkloffie. We hebben bij Immigration weer even de discussie gehad over al dan niet een visum, maar omdat we hier blijven slapen vonden ze dat we wel een visum nodig hadden. Maar vooruit, omdat we aircrew zijn, een goedkoop visum, 10€.
Door de politie tot aan de taxi gebracht, we hadden van de ambassade de naam van een hotelletje vlak bij hun gekregen, waar zij hun gasten ook heen sturen. Blijkt een goed beveiligd (dubbele poort met hekwerk en securitychecks) hotel te zijn, met een bar, waar we ons geliefde biertje weer konden krijgen!
Even lekker gedoucht, ontspannen en berekeningen gemaakt voor de rest van de trip, want vliegen zoals we gepland hebben, via de stad Bobo Dioulasso in het land Bourkina Fasso gaat niet, omdat het op de route daarnaartoe en op die bestemming zelf continue regent, en niet zo zuinig ook. We plannen nu via Abidjan in Ivoorkust, om van daaruit naar Lagos, Nigeria te vliegen. Langs de kust is het weer nog beter. Moeten we alleen weer de overvliegvergunningen laten regelen en zo.
We houden jullie op de hoogte!
Veel warme groeten en liefs uit Mali,

 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu