30-31 Aug. - Charlot en Marcel Afrika

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

30 Augustus.  21:27u

Vanaf mijn iPhone: ik heb zojuist tot twee keer toe mijn start afgebroken omdat de motor langzamer ging lopen tijdens de take-off run.
God zij dank op de grond, gelukkig hier bij een enorm maintenance fascility.
We hebben de zeer waarschijnlijke oorzaak al gevonden, maar Zandspruiters: of jullie moeten twee dagen feesten, of je moet de party een dagje uitstellen!
Vandaag gaat het 'm niet meer worden, hiervandaan wegvliegen.
Een toch wel heel dankbare

Dat was echt geluk hebben, voorzienigheid, beschermengel.
Pffffft!
Maar nu met een big smile 😄
Er werd al vrij vlot toen ik op het platform stond geconstateerd dat er ergens fuel lekte, aan de rechterkant van de motor. Niet gebruikelijk. Wáár komt dat vandaan? Zoeken, zoeken, zoeken, het moest de gascolator zijn. Dat is een brandstoffilter van een bepaalde soort, aanwezig in onze Commander.
Eerst nog even een testrun gemaakt met een lokale GWK (grondwerktuigkundige) naast me, en tijdens het uittaxiën met de elektrische brandstofpomp aan, begon de motor weer te haperen. Deze pomp uitgeschakeld, en probleem was over. Testrun leverde eigenlijk weer geen problemen op.
De elektrische brandstofpomp, die moet je gebruiken tijdens situaties van belang, zoals de start, de landing, en als je tijdens de vlucht problemen met je motor hebt, zit in het brandstofsysteem ná deze gascolator. Dat betekent, dat deze (hulp) brandstofpomp de brandstof aanzuigt door dit filter heen. Dat betekent, dat als er in dit filter een lek zit, er lucht wordt aangezogen i.p.v. brandstof.
Tja, en dáár loopt de motor niet op.
Gascolator uit elkaar gehaald, bleek een O-ring te hebben die voor de helft afwezig was! En dat was het hele probleem! Tenminste, dat was in ieder geval een probleem. En een zeer duidelijke mogelijke oorzaak van Hèt probleem.
Nieuwe O-ring, alles weer in elkaar, GWK weer naast me, testrun, weet je wat? We gaan even een rondje vliegen. Had ik gelijk even een indruk van de zwangere-eend performance op deze hoogte, èn gewoon alle vertrouwen, dat alles weer goed is.
Pfffft.
Nou, inderdaad, alles was goed, maar een zwangere eend klimt beter! Voor de insiders: leanen vóór de start, teneinde het vermogen te maximaliseren, levert voor de Commander een 50 tal toeren extra op. Niet veel meer dan 2500. Maximale aantal inches inlaatdruk: dat houdt op bij 22 à 23! Dus met wat je normaal gesproken als cruise-power gebruikt, moet je hier in Take-Off!
We klommen dus maar met 100 voet per minuut. Maar goed, de motor bleef lekker lopen, en we zijn vol vertrouwen dat het morgen allemaal gaat lukken.

Dat brengt me op morgen.
Plannen.
Pilanesberg, daar is -weten we uit ervaring - verschrikkelijke douane, die ons de hele kist laat uitpakken. Er is een staking, waardoor er geen brandstof is. Lanseria is een alternatief, kwartiertje verder vliegen maar er is wel brandstof en er is ook douane. Vanaf daar nog anderhalf uur naar HUIS!
Alles hangt van anderen af. Wij staan vroeg op, proberen om 8 uur airborne te zijn, uiterlijk 08:30. Maar met 4,5 uur vliegen, een uur tijdverschil tegen ons in werkend, douane perikelen en dan nog anderhalf uur vliegen, dan loopt het moment van landing wel heel erg tegen zonsondergang aan, dat risico en die stress willen we niet.
Dat gaat gewoon niet.
We gaan morgen naar Pilanesberg of Lanseria, slapen daar. En dan overmorgen, op 1 september, Ismay's verjaardag, gaan we naar huis. Om daar rustig, veilig en op een ludieke manier te kunnen arriveren.

We hebben lol, we hebben het bijna rond, we willen niet op het laatst door stompzinnig doordouwen in de problemen komen! We willen nog jaren en jaren van ons pensioen blijven genieten, zoals we nu aan het doen zijn!

31 Augustus.     21:15u

We zijn in Zuid Afrika!!!!! Yes, we managed!!!
Maar nog niet thuis, nog niet in Zandspruit. Het blijft spannend tot de laatste vlucht.

Vandaag hadden we alles voorbereid. Alles was klaar, alleen nog even betalen voor de landing van gister, nog even langs de douane, en we konden gaan. We hadden een fantastische ervaring met het onderhoudsbedrijf hier in Eros Windhoek, deze mensen waren echt super. We konden gister op tijd weg, dank zij hun inspanningen, echt helemaal super. Botte pech voor hun dat we iets hadden waar ze echt niets aan konden doen. Ontzettend geluk voor ons dat we een technisch probleem hadden op het vliegveld waar deze mensen werkten.

Take off, alles ging goed, betere performance omdat het vroeg op de dag was en de temperatuur dus nog laag was. En natuurlijk geen passagier naast me.
Marcel met de Eend had natuurlijk net zulke probleempjes. Maar we gingen na de start netjes linksaf, en met een wijde bocht waren we genoeg geklommen om over de 8000 ft hoge bergen te vliegen.

Alles ging goed, over Botswana, en Yes!!!! Daar waren we zomaar ineens in Zuid Afrika!!!!!!

😄😄😄😄😊🙂😚😳😘☺️😁😬😁😁😁

Geland in Pilanesberg, vliegend over Sun City. Dat bizarre stukje grond, waar niemand wil zijn en tocht vele mensen zich vermaken.
Procedures gedaan, alles goed, wij mochten naar Rustenburg. Geweldig!
Echt,alles liep lekker tot op dat moment.
Over het vliegveldje gevlogen, gekeken waar de wind vandaan komt, besloten in welke richting we gingen landen en dat toen ook gedaan. Getankt, mooi, of we nog even wilden taxiën naar het platform. Tuurlijk!

Als je tenminste je vliegtuigmotor weer aan de praat krijgt.

Marcel met de Eend had met een luide knal ook eens een keer een beetje problemen, maar ach, dat was met de volgende startpoging opgelost. Hij reed vrolijk naar de bedoelde parkeerplaats Maar.... tja, de Commander, hè?

Lang verhaal kort....vlak voor onze thuiskomst hebben we weer problemen met de Commander. De startermotor blijft hangen.
Morgenochtend 08:00 gaan we met allerlei mensen proberen het ding aan de praat te krijgen.

Wordt vervolgd! Charlot en Marcel

 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu