Vanaf mijn iPhone: ik heb zojuist tot twee keer toe mijn start afgebroken omdat de motor langzamer ging lopen tijdens de take-off run.
God zij dank op de grond, gelukkig hier bij een enorm maintenance fascility.
We hebben de zeer waarschijnlijke oorzaak al gevonden, maar Zandspruiters: of jullie moeten twee dagen feesten, of je moet de party een dagje uitstellen!
Vandaag gaat het 'm niet meer worden, hiervandaan wegvliegen.
Dat was echt geluk hebben, voorzienigheid, beschermengel.
Pffffft!
Maar nu met een big smile 😄
Er werd al vrij vlot toen ik op het platform stond geconstateerd dat er ergens fuel lekte, aan de rechterkant van de motor. Niet gebruikelijk. Wáár komt dat vandaan? Zoeken, zoeken, zoeken, het moest de gascolator zijn. Dat is een brandstoffilter van een bepaalde soort, aanwezig in onze Commander.
Eerst nog even een testrun gemaakt met een lokale GWK (grondwerktuigkundige) naast me, en tijdens het uittaxiën met de elektrische brandstofpomp aan, begon de motor weer te haperen. Deze pomp uitgeschakeld, en probleem was over. Testrun leverde eigenlijk weer geen problemen op.
De elektrische brandstofpomp, die moet je gebruiken tijdens situaties van belang, zoals de start, de landing, en als je tijdens de vlucht problemen met je motor hebt, zit in het brandstofsysteem ná deze gascolator. Dat betekent, dat deze (hulp) brandstofpomp de brandstof aanzuigt door dit filter heen. Dat betekent, dat als er in dit filter een lek zit, er lucht wordt aangezogen i.p.v. brandstof.
Tja, en dáár loopt de motor niet op.
Gascolator uit elkaar gehaald, bleek een O-ring te hebben die voor de helft afwezig was! En dat was het hele probleem! Tenminste, dat was in ieder geval een probleem. En een zeer duidelijke mogelijke oorzaak van Hèt probleem.
Nieuwe O-ring, alles weer in elkaar, GWK weer naast me, testrun, weet je wat? We gaan even een rondje vliegen. Had ik gelijk even een indruk van de zwangere-eend performance op deze hoogte, èn gewoon alle vertrouwen, dat alles weer goed is.
Pfffft.
Nou, inderdaad, alles was goed, maar een zwangere eend klimt beter! Voor de insiders: leanen vóór de start, teneinde het vermogen te maximaliseren, levert voor de Commander een 50 tal toeren extra op. Niet veel meer dan 2500. Maximale aantal inches inlaatdruk: dat houdt op bij 22 à 23! Dus met wat je normaal gesproken als cruise-power gebruikt, moet je hier in Take-Off!
We klommen dus maar met 100 voet per minuut. Maar goed, de motor bleef lekker lopen, en we zijn vol vertrouwen dat het morgen allemaal gaat lukken.
Dat brengt me op morgen.
Plannen.
Pilanesberg, daar is -weten we uit ervaring - verschrikkelijke douane, die ons de hele kist laat uitpakken. Er is een staking, waardoor er geen brandstof is. Lanseria is een alternatief, kwartiertje verder vliegen maar er is wel brandstof en er is ook douane. Vanaf daar nog anderhalf uur naar HUIS!
Alles hangt van anderen af. Wij staan vroeg op, proberen om 8 uur airborne te zijn, uiterlijk 08:30. Maar met 4,5 uur vliegen, een uur tijdverschil tegen ons in werkend, douane perikelen en dan nog anderhalf uur vliegen, dan loopt het moment van landing wel heel erg tegen zonsondergang aan, dat risico en die stress willen we niet.
Dat gaat gewoon niet.
We gaan morgen naar Pilanesberg of Lanseria, slapen daar. En dan overmorgen, op 1 september, Ismay's verjaardag, gaan we naar huis. Om daar rustig, veilig en op een ludieke manier te kunnen arriveren.
We hebben lol, we hebben het bijna rond, we willen niet op het laatst door stompzinnig doordouwen in de problemen komen! We willen nog jaren en jaren van ons pensioen blijven genieten, zoals we nu aan het doen zijn!