Ieder land moet je paspoort stempelen, als je er in komt, en als je er uit gaat. Wat een zegen is de EU! We hebben hier maar één stempel nodig, als we UIT de EU gaan. Moeten we wel van Malaga La Axarquia (waar we bij Marcel's zus slapen) nog even voor naar Granada vliegen.
Vanwege het brandstofprobleem hebben we tien jerrycans van 20 liter bij ons, Marcel twee achter in de SpeedCanard oftewel de Eend, en ik vier op de achterbank èn vier in het ruim van de Commander. Er zijn namelijk plaatsen waar we moeten landen omdat de brandstofhoeveelheid in de tanks (in de vleugels) ons daartoe dwingt, maar waar geen brandstof te verkrijgen is. Dan moeten we de jerrycans leeghevelen in de vleugels en kunnen we verder vliegen naar een plaats waar er wel brandstof te krijgen is. En dan nog zitten we tussen Libreville in Gabon en Ondangwe in Namibië met een te grote afstand, we hebben daar ergens onderweg nog een drum Avgas nodig van 200 liter. We hebben verzoeken uitstaan voor Point Noire in Congo Brazzaville (aan de kust), Cabinda, Luanda en Benguela in Angola ( ook allemaal aan de kust). Voorlopige antwoord in Angola is nee. Andere mogelijkheid: volgens de AIP is in Dolisie Avgas 100 te krijgen, maar de AIP is 6 jaar oud, en we kunnen geen adres vinden, geen telefoonnummer, geen mailadres; Kinshasa zou ook de mogelijkheid hebben dat je er een drum kan kopen, maar in Kinshasa zeggen ze van alles maar doen niets, we hebben de ambassade gebeld en die waarschuwden ons dat de kreet "this is Africa" in zijn volle betekenis hier in het kwadraat geldt. Dus Kinshasa willen we mijden. Maar ja, als het niet anders kan, moeten we wel....Nog meer jerrycans meenemen zou een oplossing zijn, maar we zitten aan ons maximum gewicht! Dus ook geen mogelijkheid om nog 1 of 2 passagiers mee te nemen! Daar balen we wel een beetje van, want dat had de reis nog leuker gemaakt. Nu moeten we het de hele tijd alleen met elkaar doen, maar ach, dat zijn we wel gewend en dat ging tot nu toe erg goed, dus dat zal op reis ook wel goed gaan.
Overvlieg en landingsvergunningen laten we regelen door een speciaal bureautje dat in Abidjan, Ivoorkust zit en erg consequent en minutieus op onze vragen reageert. Er zijn wereldwijd vele van zulke bureau's, maar de meesten zijn meer gericht op zakenverkeer, dat hoog en IFR vliegt; vele bureautjes zijn ook niet erg op Afrika gericht. Dit bureautje kwam goed over, dus zij gaan voor ons aan de slag.
Onze "itinerary" zoals dat in het Engels zo mooi heet, is op dit moment:
1 augustus 10 uur vertrek Stadtlohn - Reims Prunay - Villeneuve sur Lot (leuke naam voor die rivier)- hotelletje
2 aug. Over de Pyreneeën naar Castello aan de kust en door naar Malaga La Axarquia - slapen bij Marga en Claudio (schoon)zus en zwager,
4 aug. Stempeltje halen in Granada, idem in Tanger (Marokko IN), Casablanca Tit Melil - via AirBnB een appartementje gehuurd
6 aug. Naar Marrakech. Moet nog slaapplaats regelen, net als voor de rest van de reis.
8 aug. We wilden eerst nog over het Atlasgebergte vliegen naar Ouarzarzate om daar twee nachten door te brengen, het schijnt daar prachtig te zijn. Maar in augustus is het daar veertig graden en het ligt op 2 km hoogte als het niet nog hoger is; daar hebben we geen puf in, jammer maar helaas, dat gaat onze fysieke toestand te boven. We gaan dus naar Laayoune en door naar Dakhla om daar een nachtje te slapen en het stempeltje UIT Marokko te halen in ons paspoort.
9 augustus naar Nouakchott, Mauretanië een nachtje slapen. Brandstof: jazeker.
10 augustus met veel brandstof in alle jerrycans naar Kayes, Mali, overhevelen en door naar Bamako, Mali. We hebben conformatie dat daar brandstof is te krijgen. Hier hebben we heel leuke reactie van de ambassade gehad en een adres voor een veilig hotel vlak bij de ambassade.
11 of 12 augustus door naar Bobo Dioulasso in Bourkina Fasso. Ook daar hebben we conformatie dat er brandstof is.
13 aug door naar Lagos, Nigeria. Daar kunnen we brandstof kopen. Lange vlucht. Nachtje slapen en
14 augustus weer een lange vlucht (over water) naar Libreville, Gabon. Ook daar kunnen we aan brandstof komen. Daarna is er een gat in onze planning, het is een veilig oord, en het schijnt er mooi te zijn, een upcoming toeristen bestemming, dus als we wat langer moeten blijven in Libreville is dat geen punt. We blijven hier sowieso 2 nachten.
Hierna gaan we in ieder geval via Ondangwe en Windhoek Eros in Namibië, en de planning verder is dus nog vaag. Maar het Avgas probleem is vanaf nu niet meer aanwezig, in Namibië, Botswana en Zuid Afrika is overal Avgas te kopen.
Naar Ondangwe is in ieder geval twee dagen, en daarna een of twee dagen Windhoek. Vanaf daar in één of twee dagen naar onze bestemming Zandspruit! Dat zal als alles verloopt zoals gepland dus ergens tussen 20 en 25 augustus zijn.
Jullie worden op de hoogte gehouden, nu gaan we nog even verder met de laatste dingen voor de verhuizing inpakken en de kleding en andere stuff voor de reis inpakken.