20 Aug. - Charlot en Marcel Afrika

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

20 Augustus.  00:17u

Pfffffft, niet voor niets wat vertraging met dit bericht! Uren op het politiebureau gezeten en meer ellende....we leven nog, zijn positief maar worden zolangzamerhand wel een beetje heel moe van alle zaken die niets met vliegen te maken hebben. Vandaar het eerste woordje van de tekst van dit bericht! 😓😅
We waren erg vrolijk, leuk hotelletje gehad, echt lokaal, Cotonou had leuke mensen, die ons vriendelijk hielpen, alles kost natuurlijk tijd, maar we hadden al getankt, moesten alleen nog meteo ophalen en het vliegplan indienen. Take off om ongeveer tien uur, het weer was niet echt lekker, beetje vaag zicht maar de forecast was zodanig, dat we de rechte lijn durfden te volgen. We moesten vier en een half uur vliegen over water, maar er was geen buiencomplex met onweer en windstoten en zware turbulentie op onze route.
Het werd de saaiste vlucht van de route, maar toch wel spannend natuurlijk. Marcel zei op een gegeven moment over de radio tegen me: "Ik ben toch wel ontzettend blij dat ik niet bij de Marine heb gevlogen!" Tja..... Maar wat hij bedoelde was, dat het erg saai was, de afwisseling lag in de tinten grijs.....Het was wel erg slecht weer. Wolkenbasis was soms onder ons, we wilden niet lager vliegen dan 700 voet. Marcel heeft in de Eend geen autopilot, die moest dus de hele tijd 'op de pinnekes' en 'op het handje' vliegen, en dat is inspannend. Als je dan een fout maakt, heb je gewoon een beetje speling nodig om die fout te corrigeren. Als je buiten je geen horizon hebt om je vliegtuig in de juiste stand te houden, moet je binnen, op je instrumentenpaneel, op de kunstmatige horizon kijken om je kist in de juiste stand te houden. En dat kost veel meer inspanning dan buiten kijken en de echte wereld zien en als referentie gebruiken.
Maar het ging allemaal goed, onze ervaring leverde uiteraard heel veel voordeel op! De afwisseling na drie uur vliegen was het eiland Principe, van het republiekje Sao Tomé en Principe. Twee eilandjes in de oceaan voor de kust van Gabon. Kleine eilandjes, er ligt een vliegveldje op, maar ze rijzen uit de Oceaan alsof ze de hemel willen bereiken. Klein, steil en 2400 voet, 700 meter hoog. Erg hoog als je op 700 voet vliegt! Hierna nog een half uurtje en toen hadden we radiocontact met Gabon. Hun eerste vraag: wat is je clearance number?
Die vraag had ik verwacht en ik antwoordde dat ik het niet kon vinden, dat het in mijn bagage zat waarschijnlijk en dat ik daar niet bij kon. Excuses.
We mochten doorvliegen tot een bepaald punt op de kust en daar "holden" (rondjes vliegen). Gelukkig maar, we wachten wel af. Uiteindelijk mochten we zonder rondjes draaien komen landen,en na de landing en het parkeren (weer op een plek voor verkeersvliegtuigen🤔) werden we niet begroet door een hele fanclub, maar door een twee meter lange superslanke adjudant van de gendarme. Die wilde het nummer van onze landingpermit ter plekke weten. Ik dus de hele bagage doorzoeken, maar kon natuurlijk de clearance niet vinden. Die was ons toegestuurd per internet was mijn overtuiging, in het volste vertrouwen in ons bureautje. En daar op het platform hadden we geen internet. Ik kon hem dus niets laten zien.
Was allemaal geen probleem, we mochten alles inpakken en de kisten netjes achterlaten, maar daarna moesten we wel mee naar de baas. Een hele stevige donkere meneer met enorme spierballen en heel veel diploma's aan de muur van cursussen in misdaadbestrijding die hij met goed gevolg had afgelegd. Tot en met een universitaire cursus in de VS. Oftewel iemand die we met respect dienden te behandelen, hetgeen we uiteraard ook deden. Alles uitgelegd, waarom we deze reis maakten, hoe mooi we Afrika vonden, hoe leuk we vliegen vinden, hoeveel organisatie zo'n reis als dit vergt, hoe moe je daar van wordt en dan fouten maakt, foto's van onze vliegtuigen laten zien (de man had een kantoor zonder ramen, heet dat martelen?), maar de vraag of we internet konden krijgen werd met nee beantwoord. Tja, dàn konden we alleen informatie uit het verleden laten zien. En dus geen clearance.
Uiteindelijk kwam de baas van de ANAC erbij, de instantie die de permits uitgeeft, en die ging alles controleren. Nee, we hadden geen clearance voor Gabon.
Maar ze geloofden ons wel, dat we ons best hadden gedaan, dus we mochten gaan, met achterlaten van paspoort - even onderhandelen - achterlaten van onze brevetten, als we morgen dan bij de ANAC alles geregeld hadden, konden we ze weer ophalen. De mannen wilden na drie uur pesten van vriendelijk blijvende buitenlanders ook naar huis.

We werden door dezelfde lange slanke adjudant naar de taxi's gebracht, maar we moesten natuurlijk nog wel lokaal geld halen, vond hij. Alle automaten weigerden dus uiteindelijk maar gewisseld. Was ook goed vond hij. Taxi, hotelletje gevraagd en gevonden, en toen we daar goed en wel waren kwam onze lange slanke adjudant nog even kijken of alles goed was. Èn of hij misschien even een beetje geld mocht vangen.....voor de auto, die hem hier gebracht had.....hij controleerde tenslotte of wij het goed hadden.....

Heerlijk gegeten, goed geslapen, ontbijt hadden ze alleen niet, moesten we maar aan het einde van de straat gaan halen.

Onze taxi chauffeur kwam ons om tien uur halen en vanaf dat moment tot zeven uur vanavond bezig geweest met het regelen van de overvlieg- en landings-permit voor Gabon en met refuelen. Het eerste door mij, ik moest heel veel lopen, ik denk bij elkaar dat ik wel een kilometer of zeven gelopen heb op mijn slippertjes, gelukkig was het in de helft van de tijd droog, de andere helft motregende het. Maar om vier uur had ik de zwaar gewenste papieren! En zonder boete! Koste maar €600, voor twee vliegtuigen! 😳😳😳😳😳 😟😟😞
Het tweede door Marcel, en toen ik om half vijf weer bij hem kwam, bij de vliegtuigen, was er net een bakkie, een pick up, gekomen met onze gevraagde drie vaten. Die werden onder grote protesten van ons op de grond gezet vóór de vleugel van de Commander. Geen pomp! Ja maar....dan hebben we er niets aan! We kunnen niet de zwaartekracht omdraaien, vaten legen vanaf de grond in de vleugels, dat is onmogelijk! En we zijn geen gewichtheffers, 150 kg kunnen we niet tillen.
Kon de man niets schelen, we moesten betalen.
Nou, niet dus. Ik betaal als je een pomp regelt.
-Heb ik niet.
Dan regel je maar een pomp, ik betaal niet voor iets waar ik niets aan heb.
-Is niet in de prijs inbegrepen
Ik betaal gewoon niet!

Nou, je snapt, ik won. Ze hadden de vaten al gebracht, dus de volgende stap was geld krijgen. En dat kwam alleen als er óók een pomp kwam. Hij ging een pomp regelen.
Pfffffft.

Terwijl hij weg was hebben we één vat al volledig in onze jerrycans geleegd via ons slangetje en met hulp van een tow-bar-karretje, een hele dikke stang op twee wielen waarmee verkeersvliegtuigen achteruit gedrukt worden. Die gebruikten we als hevel om het vat op te tillen om een beetje hoger te zijn dan de jerrycans op de grond. We hadden nèt het eerste vat bijna leeg toen de man met de pomp kwam. Bleek een lekkend systeem te zijn, lap erom heen, trechter in de enige nog lege jerrycan, lap in de trechter en pompen! Maar uiteindelijk hadden we nog vijftig liter over in de ton, die we niet konden meenemen maar natuurlijk wel moesten betalen. Maar goed, de man die de vaten levert is een persoon die voor medische zaken vliegt (we weten niet precies wat, we hebben hemzelf niet gesproken) en op deze manier een beetje bijverdient. We denken dan maar dat we rechtstreekse ontwikkelingshulp leveren.

De zon ging onder, en hier op de evenaar, we zitten op 0 graden 20 minuten Noord, gaat dan ook het licht meteen uit. Oftewel, er is geen of nauwelijks schemering. Maar we waren klaar! Jerrycans in de kisten, vleugeltanks vol, het enige dat we nog moeten is het ontvangen van de klaringen voor het overvliegen van Congo, Democratische Republiek Congo en Angola. En het indienen van een vliegplan.

Wegens de onzekerheid over die klaringen, hebben we besloten om morgen even lekker langs het strand te gaan lopen hier. Vliegplan indienen en lekker even uitrusten verder.

Er speelt nog een persoonlijk iets mee, we kregen een bericht uit Nederland dat ons nogal aangrijpt. Allemaal goede reden even kalm aan te doen.

We houden jullie op de hoogte!

Veel liefs en groeten weer, vanuit Libreville, nog nèt op het noordelijk halfrond, ongeveer net zoveel oost als Nederland, Carola, mijn oudste zus, merkte op dat we weer een mijlpaal hebben bereikt: vanaf nu hoeven we onze zwemvesten niet meer aan!
Klopt helemaal!
Nog een klein beetje zuidkant van het intertropisch front, en dan komen we weer in het mooie weer!

Om  20:16u

Vandaag beetje uitgeslapen en aan de slag met de vluchtvoorbereiding voor Kinshasa. Er zijn geen VFR vliegkaarten van grote stukken van Afrika, de laatsten die gedrukt zijn zijn van 1995 of zo. Alle informatie moet je dus uit de AIP halen, en we moeten zeggen, dat in de Franse regionen, West- en Centraal-Afrika, men het goed voor elkaar heeft op dat gebied. Op internet zijn de AIP's van alle landen in deze gebieden te vinden, en we praten nu over een oppervlak van de Verenigde Staten en Europa bij elkaar, plus Groenland er bij. Alle informatie die je als vlieger nodig hebt is te vinden. Maar ze drukken dus geen kaarten meer. En dat betekent toch wel een hoop extra werk bij de vluchtvoorbereiding. In Gabon, waar we nu zijn, een land 7 keer zo groot als Nederland, bijna anderhalf keer Duitsland, hebben ze ingesteld dat er bepaalde gebieden veilig zijn voor eenmotorige vliegtuigen, en andere gebieden alleen voor tweemotorige vliegtuigen geschikt zijn. Tussen de toegestane gebieden zijn er toegestane routes, langs rivieren en wegen, zodat je in geval van engine failure of andere emergency, goed te vinden bent na de noodlanding. Dat soort info staat in dat dikke boek, de AIP. We moesten dus even goed uitzoeken hoe we vliegen mogen, want we hebben ons ook te houden aan de regel dat je HF radio aan boord moet hebben. Die hebben we ingebouwd in Abidjan en nu maar hopen dat dat werkt.
Om 14:00 naar het vliegveld gegaan, vliegplan ingeleverd en waypoints in de navigatie van de Commander gesleuteld. Om 17:00 waren we weer terug.
Kan je je voorstellen? 3 uur, waar je normaal in een uur mee klaar bent?
Dat gaat zo: aankomen, naar de gendarme gaan, uitleggen wat je wilt, wachten op een begeleider, begeleider brengt ja waar je niet wezen moet, uitleg, verbetering van bestemming, ja, we zijn er. Marcel kan het netste schrijven, dus die vult het vliegplan in. Tien minuten werk, veel info te geven. Veel schrijfwerk, en netjes schrijven. Goed controleren of we alles goed invullen. Uitleg krijgen van de grond-medewerker hoe we moeten vliegen. Ja, dat is ons plan, daarvoor hebben we toestemming gekregen gister. Dat vullen we in. Klaar. Formulier aan de man gegeven. Die begint het over te schrijven en verandert in item 18 van alles. Is er niet tevreden mee, begint op een nieuw formulier wéér alles over te schrijven, is er weer niet tevreden mee. Ik leg hem uit dat we met twee vliegtuigen zijn, dat dàt de informatie is die wíj in item 18 hebben opgeschreven. DEZWG, RMK/flying in formation with DENWG, TYP/SC01, POB/001 Hiermee zijn we vanaf Stadtlohn tot hier gekomen, iedereen snapt dat. Maar uitleggen in Frans en praten over "In formation with..." En begrepen worden als INFORMATION blabla, hetgeen voor een vliegplan non-info is, levert een Babylonische spraakverwarring op die pas opgelost werd toen ik mijn vingertje op het hokje voor AANTAL vliegtuigen zette. Ineens begreep hij het. AHAAA... Deux aeronefs! ....OUI!!!
Hij ging meteen het volgende formulier halen om het vliegplan in te vullen, maakte dat met een bijna digitaal netjes handschrift af en klaar!
Dacht ik. Nee...nu moest ik het overschrijven. Pardon?????? Waarvoor dat dan? Nou, voor hun was was het niet geoorloofd het vliegplan te schrijven, zij mochten alleen het adres invullen waar het heen gestuurd moet worden. On-voor-stel-baar. Is dat angst? Wat is dat voor mentaliteit? Ik snap dat echt niet. Het papier was superleesbaar, netjes ingevuld, en als ik dat zou schrijven zou het niet meer leesbaar zijn. Marcel weigerde ook om het over te schrijven, dus hebben we het gewoon in - láten - leveren. Het moest namelijk via de gendarme voor een stempel, en wij mochten niet zonder begeleiding airside op, en de begeleider bood aan de stempel te halen. NAdat we het gestempelde formulier terug hadden na tien minuten(was uiteraard geen probleem), mochten we het inleveren bij een volgende mevrouw, en daar moesten we nu weer de procedure in voor het betalen van landingsgeld. Het wordt saai, dit duurde drie kwartier net als overal, maar nu kregen we een voorlopige rekening, want we gaan morgen pas vliegen. Het gaat over vijftien euro hè! Maar morgen eerst langs de meteo, en dan weer het vliegplan met zijn stempeltjes inleveren, en dan krijgen we de definitieve afrekening voor de landingen. Kost niets extra, krijgen we gewoon. Waarschijnlijk kost het toch wel weer enige tijd.
Dit alles duurde twee uur. Het was inmiddels twintig over vier! Toen nog naar de kisten om de waypoints in te vullen, half uurtje eigen werk, nu klaar tot Ondangwe in Namibië, de komende drie vluchten. Natuurlijk weer belangstelling van enkele zich vervelende agenten, maar Marcel wist ze goed af te leiden met enthousiaste verhalen over de Eend. Terwijl ik aan het knopjes draaien was heeft Marcel ook nog even een band van de Commander opgepompt, die oogde wat zachter, maar bleek wel mee te vallen, en toen waren we klaar. Meer vluchtvoorbereiding voor morgen kunnen we niet doen, nu is het afwachten of Kinshasa in het weekend de toestemming afgeeft. Brandstof kunnen we helaas alleen op maandag krijgen, dus we moeten sowieso een nacht slapen in Kinshasa. Niet echt een leuk vooruitzicht, maar hier weg is wel ons eerste verlangen! Benauwend die bureaucratie!
Moet je je voorstellen, in bijna heel Afrika moet iedereen die naar een ander Afrikaans land wil, een visum hebben! Naar de ambassade, wachten, formulieren invullen, betalen, wachten, en je woont natuurlijk niet naast de ambassade, dus moet je ook nog eens twee keer op en neer reizen voor zo'n visum. Wat doen die mensen zichzelf aan???? Lang leve Europa! Waar we zonder ons paspoort te hebben laten zien van Spanje tot aan de Noordkaap en van Frankrijk tot aan Estland hebben gevlogen. Alleen dat rare Engeland vraagt er om, en dat zal dus zo blijven ook. Eilandbewoners.
We beginnen bijna ons geduld te verliezen met deze regeltjes, maar hopen over drie dagen in Ondangwe te zijn. Als Kinshasa niet snel doorkomt moet de toestemming, moeten we echter wéér een overvlieg en take-off vergunning gaan regelen voor Gabon, want die verloopt maandag. En als we maandag weg gaan, zijn we hier vier dagen, en dat is te lang voor een crewstempel, dus dan moeten we ook een visum kopen.
Pfffft.
We gaan zo lekker even eten, vroeg onder de wol (😂😂😂 het lakentje dus) en morgen gezond weer op.

Veel liefs en hartelijke groeten van twee mensen die niet wisten dat ze zóveel konden slikken! Maar we móeten wel......

Spuiten en slikken, dat doen we hier. Spuiten met Deet, en slikken van malariapillen. En van heel veel bureaucratische shit.

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu